Adobe Max takeaway 1: nu skal vi arbejde sammen!

Adobe Max takeaway 1: nu skal vi arbejde sammen!

I denne uge afholdt Adobe deres årlige MAX-konference, hvor de viser hvordan deres vision af fremtiden er samtidig med at de opdaterer størstedelen af deres grafiske programmer. Jeg vil forsøge i en lille række af artkler at se på, hvad det er for en fremtid som er i støbeskeen for os der arbejder digitalt og kreativt.

Et af de helt store gennemgående træk i den store keynote i år var “samarbejde”. Adobe vil virkelig gerne skubbe på en udvikling, hvor vi ikke længere arbejder solo med vores projekter, men hvor vi over nettet kan arbejde sammen på kryds og tværs.

Det er jo ingen overraskelse. En pandemi fyldt med folk der blev sendt hjem har sikkert gjort det klart for de fleste, at vi nogen gange har brug for digitale samarbejdsværktøjer. Og vi er vant til at arbejde sammen om dokumenter gennem Office 365 eller Google Docs.

Hjørnestenen i det hele er skyen! Naturligvis. Da Adobe lancerede Creative Cloud (afløseren for Creative Suite) i 2013 handlede det mest af alt om abonnementer – og ikke ret meget om sky. Man skulle stadig hente programmerne ned på sin computer (og det skal man sådan set endnu), og der var ikke ret meget som foregik i skyen udover nogle synkroniseringer der på det tidspunkt fungerede mere eller mindre godt.

Men nu begynder det at give mening. Men lanceringen af “det nye” Lightroom, hvor man gemmer sine RAW-filer i Adobes sky så vi først hvordan kursen var lagt. Sidste år kom så muligheden for at gemme Photoshop-dokumenter som “cloud documents” og dermed kunne tilgå dem fra forskellige computere (og fra iPad). Men det var stadig primært noget med at dele med mig selv.

Nu kan du dele med andre

Men på MAX2021 lancerer Adobe muligheden for at “dele til kommentering” fra både Photoshop og Illustrator. Og jeg tør godt love, at for mit personlige workflow kommer det til at gøre en forskel.

Det kræver, naturligvis, at jeg gemmer min Photoshop-fil om “cloud document” – og her har vi så nok en af årsagerne til at Adobe tidligere i år løftede den mængde plads man får med i abonnementet til det dobbelte. Så hvor jeg før havde 1tb har jeg nu 2. Men med Photoshop-dokumenter i fuld opløsning og mange lag skal de nok få ben at gå på.

Når først jeg har gemt min fil i skyen kan jeg i Photoshop eller Illustrator klikke på det lille ikon med en silhouet og et plus i øverste højre hjørne. Og så får jeg denne dialog frem:

Her bliver jeg anmodet om at specificere, hvem jeg vil dele med. Jeg kan invitere folk ved at skrive deres mail-adresser – eller jeg kan, som du kan se nederst vælge:

Linkadgang: alle, som har linket, kan få vist

Det er naturligvis ikke helt så sikkert som at dele via mail-adresser, men hvor mange er det helt reelt som sidder og gætter links til Photoshop-dokumenter … og hvad skulle de egentlig få ud af det?

Klikker jeg på “Skift” nederst ved siden af “Kopier link” kan jeg så komme til yderligere indstillinger.

Her kan jeg altid skifte mellem “inviterede personer” og den offentlige adgang som jeg foretrækker. Og jeg kan bestemme, hvad folk der har linket kan. F.eks. kan jeg her forhindre, at dem som har linket kan downloade en kopi af min fil.

Så er det eneste jeg har tilbage at trykke på “Kopier link” – og så sende det link via mail/Slack/Teams eller whatever platform jeg bruger. Her vil modtageren kunne klikke på linket, og få vist det jeg har delt direkte i browseren.

Pins, shapes og comments

Modtageren af linket kan så dels se billedet eller grafikken jeg har delt – men også kommentere. Man kan tage en “pin” (altså en tegnestift) hen på billedet for at kommentere på noget specifikt, man kan tegne en form på billedet for at kommentere eller man kan bare skrive en almen kommentar.

Når man skriver en kommentar bliver man bedt om at enten logge ind, eller fortsætte som gæst. Så man behøver altså ikke, som modtager, at have en Adobe konto for at kunne bruge funktionen. Det er til gengæld noget Adobe ikke er HELT så gode til at fremhæve, så det kan godt være man lige skal huske at fortælle det til modtageren.

Altså – de fleste ser jo nok den temmelig store blå knap først. Det er lidt dårlig stil fra Adobes side.

Når modtageren skriver en kommentar til billedet – så synkroniseres den automatisk, så afsenderen får den direkte ind i Photoshop og kan svare og se hvor det er der er markeret. Og det fungerer faktisk rigtig godt.

For at vise hvordan det virker har jeg lavet et lille test-dokument som kan tilgås ved at klikke på knappen herunder – så kan du teste funktionerne selv.

Der er sågar også en mulighed for at åbne billedet i den nye web-udgave af Photoshop – der er stærkt begrænset, men som altså ER der. Og faktisk virker. Det kræver dog at modtageren har adgang til at rette – og har en Adobe konto. Men det vigtige her er nok også mest kommentarerne, som fremover vil kunne spare os for mange senden frem og tilbage med version 1, 2, 3, a, 5b, rettelse23 og hvad vi ellers kalder de mange versioner der opstår i et samarbejde.