Eventfotografi – det handler om at finde en vinkel

Når du fotograferer en event er du nødt til at indse, at det ikke handler om dig. Dem som har bedt dig om at fotografere vil gerne have alle de gode billeder, men de vil også virkelig gerne have, at du ikke går i vejen. Så det handler om at finde en vinkel. Det handler om at forstå koreografien i en begivenhed.

DSC09433Jeg var blevet bedt om at fotografere en filmforevisning på Ørum skole, hvor 7. klasserne havde lavet film i samarbejde under temaet “Tal ordentligt”. Da jeg ankommer er arrangementet blevet flyttet til skolebiblioteket som er pakket. Altså fuldstændig pakket. Der er stole og mennesker overalt – og min umiddelbare mulighed for at flytte mig omkring er derfor stærkt begrænset. For jeg kan ikke stå oppe forrest og blokere udsynet for alle de forældre der rent faktisk er kommet for at se filmene. Så mit udgangspunkt er midtergangen mellem stolene, hvor jeg kan sidde på gulvet og fotografere op mod scenen, hvor filmene bliver præsenteret.

Det går sådan set ok. Men det er også kedeligt. For alle billederne bliver ens, og når man først har taget 30 billeder af en mand der snakker på en scene kan det godt føles som om man har taget dem alle. Jeg måtte altså finde på noget andet. Så jeg ser mig omkring i salen … og opdager til min store glæde, at skolebiblioteket på Ørum skole er udstyret med en balkon!

DSC09466En to tre og op med mig på balkonen. Heroppe møder jeg en elev der står med en overheadprojektor (ja, en overheadprojektor) som han bruger til scenelys. Kom ikke og sig, at nedskæringer på skoleområdet ikke har fået dem gjort kreative. Men med dette nye udgangspunkt kan jeg to ting. For det første har jeg fuldstændig frit spil på balkonen, hvor der kun er mig og lysdrengen – for det andet kan jeg se hvornår han tænder og slukker lyset, flytter på det og den slags.

Heroppe fra kan jeg få nogle nye vinkler og mere interessante billeder til at supplere mine “nede i midtergangen” skud. Men ydermere har jeg heroppe fra et større overblik. Jeg kan se hvor værten bevæger sig, hvad han gør når han skal tale med gæster på scenen og hvor der evt. kan være steder jeg kan stå for at fange dette. Det ville jeg umuligt have kunnet danne mig et overblik over nede fra gulvet. Og jeg opdager, at han temmelig tit står med ryggen til publikum – eller med siden til – når han interviewer. Jeg opdager også at der er nogle bænke hen over radiatorerne henne ved vinduet, hvor der ikke sidder nogen.

DSC09502Så jeg flytter mig igen. Ned ved vinduet så jeg ser scenen fra siden – og kan her fange endnu en synsvinkel på begivenheden. Mit sidste hensyn nu er at lægge mærke til lyset som drengen med overheaden laver. For det kommer ovenfra. Jeg skal altså vente på det øjeblik, hvor værten kigger op så lyset falder ind i hans ansigt. Klik.

Humlen til eventfotografi ligger her. Hvad enten det er en virksomhedsevent, et bryllup, en koncert eller en filmforevisning på Ørum Skole. At man bliver nød til at være en del af begivenheden. Forstå den som en koreografi. Lægge mærke til, hvornår dem der skal fotograferes gør noget interessant og være klar til at fange det øjeblik, hvor de gør det. For det ville jo være skønt, hvis jeg kunne råbe “Hey – drej lige hovedet lidt til venstre” … men det ville også være at overskride mine grænser. For det handler ikke om mig. Mit job er at være fluen på væggen.

Adam

Fotograf, underviser og tekstforfatter. Ejer af Semiosis Formidling ApS og den ene halvdel af Fotografikurser.dk.

Kommentar eller spørgsmål?